Gdzie historia spotyka się ze współczesnością - klasyczne wnętrza

ypu materiału, z którego jest zrobiona. Obecnie najczęściej jest to gips lub styropian. Gips jest cięższy, trudniejszy w późniejszej obróbce i droższy. Najczęściej stosowany jest na zewnętrznych elementach. Styropian jest lekki, m

Gdzie historia spotyka się ze współczesnością - klasyczne wnętrza Szukasz ciekawego wykończenia na ściany w Twoim pokoju? Co powiesz na ? Zajrzyj tutaj:

Z czego są sztukaterie

Oprócz miejsca zastosowania, można podzielić sztukaterię wg. typu materiału, z którego jest zrobiona. Obecnie najczęściej jest to gips lub styropian. Gips jest cięższy, trudniejszy w późniejszej obróbce i droższy. Najczęściej stosowany jest na zewnętrznych elementach. Styropian jest lekki, może być bardzo twardy i odporny mechanicznie, łatwo go przykleić i malować. Takie sztukaterie są sporo tańsze, a wcale nie muszą wyglądać tandetnie, zwłaszcza na sufitach. Co prawda, jeżeli zależy nam na odtworzeniu oryginalnych sztukaterii, to zdecydowanie powinniśmy wybrać gips, jednak liczmy się ze znacznie większym kosztem.


Jak kupić sztukaterię?

Zanim kupimy sztukaterię, warto wiedzieć jakie mamy oczekiwania względem na przykład trwałości. Przy elementach na elewacji warto zadać sobie pytanie - jak to będzie się prezentowało za kilka lat, kiedy zmieni się moda? Czy łatwo będzie przemalować te elementy dekoracyjne, lub zdjąć jeśli nam się znudzą? W przypadku wnętrz to jeszcze istotniejsza sprawa. Przede wszystkim sztukaterii mówimy NIE jeśli pomieszczenie jest niskie, naprawdę w bloku z wielkiej płyty lub w nowoczesnych apartamentowcach takie rozwiązanie dekoracyjne jest dość kuriozalne. Przy starszych budynkach, wysokich sufitach - to dobry pomysł. Ciekawie sztukaterie mogą się prezentować chociażby w loftach, jednak w tym wypadku wymaga to ogromnego wyczucia - style trzeba umieć łączyć.


Architektura i historia - cechy klasycyzmu

stosowanie porządków architektury antycznej
projektowanie ulic, dzielnic, miast w nowym stylu
wzorowanie się na starożytnych budowlach greckich i rzymskich oraz na niektórych budowlach odrodzenia;
kopiowanie elementów architektury starożytnej;
budowle wznoszone na planie zwartym, koła lub prostokąta;
stosowanie kolumnad i kolumnowych portyków ze zwieńczeniem w kształcie tympanonu; pilastrów, dużych okien; tympanon przeważnie dekorowany płaskorzeźbą;
dążenie do uzyskania efektu harmonii, zrównoważonej kompozycji, stosowanie symetrii;
w opozycji do baroku przeważają fasady o liniach prostych bez wygięć i skrętów;
oszczędne stosowanie zdobnictwa; jeżeli się pojawiają, są to uskrzydlone postacie lwów z ludzkimi głowami, orły, wieńce, wazony, girlandy z róż, kokardy, hełmy, tarcze, skrzyżowane sztandary nawiązujące do tradycji cesarstwa rzymskiego;
rozwój budownictwa użyteczności publicznej, takiego jak: urzędy, teatry, szpitale, szkoły, zakładane wówczas muzea;
pałace ? duże, niskie, wydłużone, na planie prostokąta z wysuniętą częścią środkową ozdobioną portykiem;
we wnętrzach wielkie, podłużne, jasne sale, chętnie malowane na biało, płaskie sufity; okna duże, kwadratowe;
kościoły ? często budowane na planie koła i prostokątu, przykryte kopułą.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Architektura_klasycystyczna